YER KÜRƏMİZ QATARIMIZ
ŞAİR İLHAMINDAN DOĞULAN
POEZİYA
Qarşımızda atəşpərəstliyin simvolunu alov dili ilə təcəssüm etdirən bir kitab var. Kitabın adı “Şeir özü çınqıdır”. Çınqı həm də tonqaldan ətrafa səpələnən yandırıcı qığılcım deməkdir. Gözəl şeirin özü kimi. “Döndün qövsi-qüzehə” (“Məktəb” 2005), “Nuhçıxan-Naxçıvan” (“Əcəmi” 2006), “Köksüm altda söz döyünür” (“Əcəmi” 2008), “Qarabağdır Azərbaycan” (“Əcəmi” 2010), “Son sevgi məktubum” (“Əcəmi” 2012), “Ömür boyda zaman” (“Əcəmi” 2016) şeir və hekayələr kitablarını sevə-sevə oxuduğumuz pedaqoq-şair Tofiq Qəbul. Güclü xarakterik cəhətləri ilə bir-birindən seçilən hadisələrdəki inandırıcılıq, təsvirlərdəki liriklik və reallıq, dərin psixolojizm şairin yüksək sənətkarlıq mövqeyində dayandığını göstərən cəhətlərdir. Şeirlərdə ən kiçik təfərrüatlar belə şair süzgəcindən keçirildikdən, yüz ölçüb bir biçildikdən sonra qələmə alınmışdır.
Sənətinin vurğunu, ədəbiyyatın gözəl bilicisi və təbliğatçısı olan müəllimlərdən söhbət düşəndə, şeirləri ilə ürəkləri oxşayan, ağıla, idraka nüfuz edən istedadlı şairlərdən söhbət açanda Tofiq Qəbulu yada salırıq. Tofiq müəllim Naxçıvan Muxtar Respublikasında tanınmış və təcrübəli ədəbiyyat müəllimlərindən biridir. O, qəlbən ədəbiyyata bağlıdır, fitrətən şairdir. Vətənpərvərlik duyğularının, təbiət gözəlliklərinə vurğunluğunun incə lirizmlə yoğrulmuş nümunələri…
Şair ilhamının vərəqlərə səpilmiş şeir sətirləri….
Kitabın vərəqlərini çevirdikcə şirin misraların ləzzətini duya-duya özünü təbiətin, gözəlliyin qoynunda hiss edirsən. “Şərq qapısı Naxçıvan”da necə hərəkət edəsən ki, təbiətə bəzək verən bu gözəl naxışlar pozulmasın:
Haçadağı ehram kimi,
Sıra dağlar sərhəd-kəmər.
Bu şəhəri soran kimi
Ağıla ilk Duzdağ gələr.
Min-min qonaq heyran ona,
Duz-çörəkli Naxçıvana.
Naxçıvançay axır, axır,
Dövrəsini alıb evlər.
Nuh türbəsi qucaq açır,
Gülərüzdür bizim ellər.
Köhnəqala gəlib cana,
Qürur verir Naxçıvana.
(“Şərq qapısı Naxçıvan”)
Şair şeirlərinin əksəriyyətində ciddidir. Mövzuları rəngarəng və aktualdır. O, az sözlə çox mətləblər deməyi bacarır.
Dili aydın, səlis və oxunaqlıdır. O, klassik şeirimizdən və folklorumuzdan bəhrələnir. Bu xüsusiyyətlər şairin şeirlərinə təravət və yığcamlıq verir. Axı xalq şeiri və ya folklor nümunələrindən bəhrələnməyin üstünlüklərinə görkəmli sənətkarlar həmişə dəyər vermişlər. Şairin “Son çərşənbə” şeirinə nəzər salaq. Şeirin məzmunu belədir: Son çərşənbədə təbiətin yuxusu qaçır və günəş öz nuru ilə torpağı oyadır. Günəş yatandan sonra həyətlərdə od qalanır, tonqallar çatılır. İnsanların üzündə sevinc və fərəh oynayır:
İlin axırıdır, son çərşənbədir,
Daha təbiətin yuxusu qaçır.
Yel cövlan eləyir belədən-belə,
Günəş torpaq üstə nurunu saçır.
Tonqallar çatılır günəş yatanda,
Hər evdə, həyətdə bir çınqı, bir od.
Elimdən, obamdan səslər yüksəlir:
-“Var olsun gözəl yaz! Var olsun həyat!”
Kitabın “Uşaq şeirləri” bölməsində təqdim edilmiş şeirlər, əsasən, məktəbəqədər yaşlı uşaqlar və ya kiçik yaşlı məktəblilər üçün nəzərdə tutulub. Çünki bu şeirlərdəki vətənpərvərlik, vətəndaşlıq duyğuları, torpağa, elə məhəbbət, düşmənə nifrət hissləri və digər əxlaqi-mənəvi, bədii-estetik keyfiyyətlər uşaqların anlamı və dünyagörüşü səviyyəsində təqdim olunur. “Bilirəm Qarabağı”, “Gəl, Novruz bayramım”, “Ağıl oyunu”, “Cib telefonu və mən”, “Nənə və nəvə”, “Oyunçu Özləm” şeirləri bu qəbildəndir.
Azğın ermənilər Azərbaycan torpaqlarına köçüb gəldi. İki yüz ilə yaxındır ki, bu yerlərdə zaman-zaman qırğınlar, fəsadlar törədirlər. Qarabağ camaatı öz ev-eşiyindən köçkün oldu. Göylərə yüksələn nalələr, ahlar hələ də cavabsız qalıb. “Bilirəm Qarabağı” uşaq şeirini oxuyanda görürük ki, atalar, analar, babalar, nənələr və müəllimlər Xankəndindən, Şuşadan, Topxana meşəsindən, Əsgəran qalasından, Pənah xandan, Natəvandan, Xan Şuşinskidən, Bülbüldən söhbət salır, Qarabağ salnaməsini uşaqların zehninə həkk edirlər:
Mən balaca olsam da,
Bilirəm ki, el nədir.
Bilirəm, Vətən nədir,
Bilirəm ki, dil nədir.
Qarabağ cənnətməkan,
Elə şirindir mənə!
Çox deyibdir bu haqda
Atam, babam, müəlliməm.
Uşaq köksündə əminliklə yazılıb ki, əzəli torpağımız Qarabağ çox da uzaqda olmayan günlərin birində Ali Baş Komandanımız tərəfindən geri qaytarılacaqdır. Uşaq da bizim kimi əmindir ki, Qarabağ arxalı köpəklərdən azad olunacaq və üçrəngli bayrağımız Qarabağda dalğalanacaqdır:
Bilirəm ki, ordum var,
Alacaq Qarabağı
Orda dalğalanacaq
Azərbaycan bayrağı!
Şeirin nikbin və optimist duyğuları, sabaha ümidi, inamı balaca körpələri, növcavanları ruhlandırır, inandırır:
Mən balaca olsam da
Əzizimdir bu torpaq.
Bax, köksümə yazılıb;
“Dünya cənnətə dönsə,
Yaddan çıxmaz Qarabağ!
Yaddan çıxmaz Qarabağ!”
Müdrik düşüncələrdən, humanist duyğulardan süzülən bu misralar hikmət çələnginə, həyat fəlsəfəsinə çevrilib ki, balaca oxucular duyğulansınlar, haqq yolunu seçsinlər və ən əsası torpağımıza, yurdumuza bağlansınlar.
Tofiq Qəbulun “Oyunçu Özləm” adlı şeirini oxuyan zaman şairin bir arzusunu görürük. Bu arzu körpənin gülüşünün daim çöhrəsində qalması arzusudur. Bildiyimiz kimi, nəvələrin emosional və intellektual inkişafında baba və nəvələrin rolu heç də az deyil. Uşaqlar sonsuz sevgi və istəkləri baba və nənədə tapır. Çox zaman uşaqların hər bir oyun istəklərini reallaşdıran yenə də baba və nənələrdir. Budur, Özləm hakimdir-baba müttəhim, Özləm həkimdir – baba xəstə, Özləm müəllimədir – baba şagird, Özləm mühəndisdir – baba fəhlə:
Özləm həkimdir sanki.
Xəstəyəm nəzərində,
“Həblərini ud!”-deyir
“Gözlərim üzərində”.
Özləm olub mühəndis,
Fəhləyəm nəzərində.
Deyir: “Evi yaxşı tik,
Gözlərim üzərində!”
Hərdən də qucur məni,
Babayam nəzərində.
Deyirəm: “Gözəl nəvəm,
Həmişə belə şən ol,
Gözlərim üzərində”
Uşaq psixologiyasını yaxşı bilməsi, kiçik yaşlıların dünyasını həssaslıqla duyması şairə bu sahədə gözəl şeirlər yazmağa geniş imkanlar vermişdir.
Torpağa bağlılıq, gözəlliyə vurğunluq, insana məhəbbət – bunlardır. “Şeir özü çınqıdır” kitabından aldığımız bəşəri hisslər, düşüncələr. Sadəliyi ilə seçilən, lakin ehtiraslı qələmə malik olan şair bir çox şairlər kimi xəyala dalmağı sevmir, daha çox qəlbin yaşadığı, müşahidə etdiyi fakt və hadisələri qələmə alır, real duyğularını pafos və ritorikaya varmadan oxucularına təqdim edir. “Dar ağacı”, “Ruhu yandıran sual”, “Belə də olur”, “Güllə yaraşır”, “Nə mənası var”, “İlahi ədalət” və digər şeirlərində axıcılıq, obrazlılıq, məzmun dərinliyi oxucunu razı salır, həyəcanlandırır. Bu kimi şeirlərin xoşagələn cəhətlərindən birincisi budur ki, mənalı sonluqla bitir, tamdır, bütövdür. Şeir nədən bəhs edirsə etsin, oxucunu əsas ideyanı mənimsəməyə məcbur edir. “Nəyindən yazım” şeirinə fikir verək. Hər bir insanda doğruluq, mərdlik, namus, ləyaqət kimi ali insani keyfiyyətlər və prinsiplər cəmiyyətimizdə daxili gözətçi rolunu oynayır. Bu ali keyfiyyətlərin yerini riyakarlıq, yaltaqlıq, mütilik, xəbislik və s. mənfi keyfiyyətlər əvəz edirsə, o adam sağlığında da, dünyadan köçəndə də ittiham olunur. Şair altı bəndlik bu şeirində mənfi obrazı necə gözəl ustalıqla təsvir edir:
Deyirsən, məndən yaz, yazım ey, yazım,
Ancaq, söylə görüm, nəyindən yazım?
Hər baxdıqca sənə tükənir sözüm,
Əxlaqın iy verir, iyindən yazım?…
Qəlbin döyünürmü millətin üçün?
Elə çırpınırsan sərvətin üçün.
Qəpik xərcləmirsən hörmətin üçün,
Saxta şivənindən, vayından yazım?
Məhəbbət lirikası şairin həzin və incə hisslərinin lirikasıdır. Heç vaxt solmayan, heç vaxt sönməyən məhəbbətin tərənnümü hansı şairin rübabında öz ifadəsini tapmayıb? Bu mənada Tofİq Qəbul da yaradıcılığında ismət dolu, həyat dolu lirik şeirlərə də yer ayırmışdır. Ona görə ki, Belnski dediyi kimi: “Lirika dilsiz duyğulara söz və surət verir, onları dar köks qəfəsi içindən bədii həyatın təmiz havasına çıxarır, onlara xüsusi bir həyat verir”. Tofiq Qəbul insan həyatını mənalandıran sevgidən-vəfalı və sədaqətli sevgidən yazmağı unutmur. Onun lirik şeirlərində səmimilik, nikbinlik, xoş əhval, əhd-peymana sədaqət və s… öz ifadəsini tapır. Şair “Səni sevəcəyəm Şərqli sayağı” şeirində gəncliyə Şərq ənənələrinə, eləcə də, milli ənənəyə sadiq qalmağı, yəni ulu babalar sayağı sevməyi məsləhət görür:
Mən diz çökməyəcəm qarşında sənin,
Səni sevəcəyəm Şərqli sayağı.
Mən gül səpməyəcəm başına sənin,
Səni sevəcəyəm Şərqli sayağı.
Yalan vədlər ilə aldatmayacam,
Özümü qarşında alçatmayacam,
Səni tərif edib ucaltmayacam,
Səni sevəcəyəm Şərqli sayağı…
Sevgi qəlbimizdə yaşayacaqdır,
Sonra övladlara daşınacaqdır,
Ailə sevgisi başlanacaqdır,
Səni sevəcəyəm Şərqli sayağı.
Tofiq Qəbulun bu şeirini oxuyan zaman Qurban Səidin “Əli və Nino” əsərindən bir epizodu xatırlamamaq olmur. Səfər xanın oğlu Əlixana etdiyi nəsihətlərdən biri də belədir: “Qadın tez sınan bir qabdır. Bunu bilmək vacibdir… Bilirsən ki, müsəlmanlar dörd arvadı birdən saxlaya bilər. Amma biri ilə kifayətlənsən, daha yaxşıdır. Onunla (Nino nəzərdə tutulur) səbrli ol. İstədiyin vaxt ona çoxlu hədiyyələr gətir, ipək və daş-qaş ver… Kişi gərək arvadı sevməsin. Kişi Vətəni, müharibəni sevər. Kişi qadını qorumalıdır, sevməli deyildir”. Lakin şair bu şeirdə daha irəli gedir. Saxta Avropa qaydası süni münasibətləri rədd edir, sədaqətli və möhkəm ailə modeli tərəfində durur.
Tofiq Qəbulun lirik qəhrəmanları aciz və passiv deyillər. Onun qəhrəmanları məhəbbəti uğrunda çarpışan, vüsala qovuşmağa, ən şirin arzulara inanan nikbin aşiqlərdir. Onların əhvali-ruhiyyəsi oxucu ruhunu oxşayır:
Bir payız gecəsində
Sən yadıma düşmüsən.
Xəzəllərin səsindən
Sandım ki, üşümüsən.
(“Mən, gecə, külək, xəzəl”)
Şairin şeir yaradıcılığının əsas məsuliyyətlərinin biri də lirik ovqat, lirik portret və peyzaj yaratmaq bacarığıdır:
Bir vaxt qışın sərt günündə
Sən, mən, bir də şəhər idi.
Qar nur idi gecəmizə,
Elə bil ki, səhər idi.
Atabəylər türbəsinin
Meydanında əylənirdik.
O, sanki eşq Kəbəsiydi,
Dövrəsində hərlənirdik.
(“O gecənin xatirəsi”)
Bunu bütün oxucular təsdiq edə bilər ki, Tofiq müəllimin şeir dili dadlı, duzlu və dərin ideya daşıyıcısıdır. Ona görə də o, ictimaiyyət tərəfindən qəbul edilir və şeirləri maraqla oxunur. Maksim Qorki belə insanlar haqqında necə də gözəl deyib: “Əgər sən bütün ömrün boyu həmişə və hər yerdə adamlar üçün ancaq yaxşılıq-yaxşı çiçəklər əkmisənsə, yaxşı fikirlər yaymısansa, özün barədə xoş xatirələr qoya bilmisənsə, sənin həyatın asan, xoş və şən olacaqdır”. Şüurlu həyatını millətimizin gələcəyi olan gənclərə, şagirdlərə həsr edən Tofiq Qəbul poeziya aləminin inkişafına ləyaqətlə xidmət edir. Bu sadə və səmimi insanı uğurlu yaradıcılığına görə təbrik edir, ona yeni-yeni zirvələr arzulayırıq.
Kamal CAMALOV
Pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Azərbaycan Respublikasının Əməkdar müəllimi Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin üzvü.
2 iyul 2019